CHILI: AUTOPECH & BIJZONDERE ONTMOETINGEN - Reisverslag uit La Serena, Chili van Petra en Ivo - WaarBenJij.nu CHILI: AUTOPECH & BIJZONDERE ONTMOETINGEN - Reisverslag uit La Serena, Chili van Petra en Ivo - WaarBenJij.nu

CHILI: AUTOPECH & BIJZONDERE ONTMOETINGEN

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra en Ivo

02 Januari 2014 | Chili, La Serena

Reisroute: Puerto Natales - Torres del Paine - Punta Arenas -Santiago - Valparaiso - Santa Maria & omgeving - La Serena

Na Argentinië vervolgden we onze weg naar Chili. Ons avontuur begon in het chileense deel van Patagonië. Avontuur ja. Dat kon je het wel noemen.....

We besloten om het prachtige landschap van Patagonië per huurauto te verkennen. Na wat speurwerk op internet bleek al gauw dat er geen auto's meer beschikbaar waren. Maar.........na een paar uur had ik (ja ja...) dan toch via via een auto geregeld. Het avontuur kon beginnen. Yes, we hadden er zin in! Het geisoleerde Patagonië is absoluut de moeite waard.
Na twee dagen besloot ik ook een stukje te gaan rijden. BAM! Verkeerde keuze. Na nog geen 10 minuten reed ik onze pick up vast in de zachte ondergrond. Wel op een van de mooiste plekjes van Patagonië, maar die schoonheid kon ik op dat moment even niet waarderen. Daar stonden we dan. Midden in the middle of nowhere met een auto die echt geen kant meer op kon...... Na een half uur kwam er een auto langs met daarin onze redder: Rodrigo uit Santiago. Hij bracht ons naar het dichtstbijzijnde informatiepunt waar we het verhuurbedrijf konden bellen. Er moest een truck komen uit het dichtstbijzijnde stadje (anderhalf uur rijden!) om de pick up uit zijn benarde positie te bevrijden. Vijf uur later en 300 dollar armer, werden we uiteindelijk gered en arriveerden we 's avonds laat om 11 uur in het dorp. De man van het verhuurbedrijf was zo vriendelijk om speciaal voor ons de zaak te openen, zonder extra kosten. We moesten de auto diezelfde dag nog terugbrengen. Toch nog een geluk bij een ongeluk.....

Vanuit Patagonië hebben we een binnenlandse vlucht genomen naar het noorden van Chili, waar we o.a. Santiago bezocht hebben. Ook hebben we een paar dagen doorgebracht in de binnenlanden. Via Google ontdekte ik een leuk uitziend kleinschalig hotelletje in het dorpje Santa Maria. Met zwembad :-)
Onderweg naar Santa Maria weer autopech! Maar.......deze keer betrof het niet onszelf. Jorge & Oriana stonden langs de weg met een lege accu. Ze stonden al twee uur te wachten op hulp. Deze keer waren wij de reddende engeltjes! Met behulp van een touw hebben we ze door de heuvels naar het eerst volgende dorp getrokken. We werden door dit chileense koppel uitgenodigd voor "een kopje thee". Dat werd uiteindelijk een hele maaltijd.
In het hotelletje in Santa Maria kwamen we, door dit voorval, behoorlijk laat aan. De ietswat geirriteerde Iwan ontdooide volledig toen we vertelden dat we uit Nederland kwamen. Iwan bleek 35 jaar een mexicaans restaurant in Delft te hebben gehad. Je begrijpt dat dit veel mooie verhalen en herinneringen heeft opgeleverd. Ook ontmoetten we de stokoude eigenwijze oma van de familie. Ze bleek kanker te hebben in een ver gevorderd stadium. We kregen haar hele levensverhaal in perfect engels te horen. Sommige delen zelfs drie keer, want ze was behoorlijk dementerend.

Via deze weg wil ik iedereen nog even bedanken voor de berichtjes met oud & nieuw. Super lief dat jullie zo massaal aan ons gedacht hebben!
Wij hebben 2014 (4 uur na jullie) met een vuurwerkshow en een fles champi op het strand ingeluid :-)
1 januari begon met spanning & sensatie. Zo zagen wij vanmiddag op het strand een echte reddingsactie met een helicopter boven zee. Gelukkig werden beide drenkelingen gered.

Ja ja, je maakt wat mee in Chili.

Link foto's Chili: https://picasaweb.google.com/Petra.Elie/Chili20132014

(Ff knippen en plakken als de link niet direct werkt)

Ivo & Petra.

• 02 Januari 2014 - 11:28

Marcel:

Petra en Ivo,
    allereerst de beste wensen voor 2014.
    Ik heb het verslag weer met belangstelling gelezen.
    Mooi!
    Trouwens al pittige chili gegeten??
    Ga zo door en geniet van het vervolg van de reis.
    Marcel

• 02 Januari 2014 - 13:03

Nicole Candel-Jansen:

Hallo Petra en Ivo,
    Wat een spannend verhaal! Gelukkig zijn jullie wel weer op de juiste plaats terecht gekomen, zij het dan een paar uurtjes later! Leuk die "toevallige ontmoetingen!"
    Jullie nieuwe foto's moet ik nog bekijken, maar ik heb nu even weinig tijd!!! Ja, en dat nog wel in de vakantie!. Straks ga ik er zeker weer van genieten!
    Voor nu heel veel groetjes en tot de volgende mail op pc of fb!
    Nicole, ook namens John.

• 02 Januari 2014 - 16:12

Wil & Said:

Hi Ivo & Peetje,
    Was weer leuk om te lezen, jullie maken weer van alles mee!
    Kan de foto's weer niet zien ook niet met knippen en plakken.
    Lekker verder genieten!
    Liefs Wil & Said xxx

• 02 Januari 2014 - 16:46

Nieke:

Hallo Petra en Ivo, leuk dit verslag, jullie maken heel wat mee, kan je later een mooi boek over schrijven, zou ik zeker doen als ik jou was, kan nog steeds geen foto's zien, alleen wat jezelf op face book zet, moet het bij mijn kinderen navragen, knippen en plakken is juist mijn moeilijkste onderwerp, maar het verhaal is al leuk en denk me er de foto's wel bij. Wens jullie heel veel plezier op jullie verdere reis, en lees in ieder geval alle verhalen, groetjes Nieke

• 02 Januari 2014 - 16:48

Hetty:

Hey Petra en Ivo!
    Wat een heerlijk verslag weer, wat een super begin van 2014 met champi en vuurwerk op een warm strand, dit wordt weer een super avontuurlijk jaar voor jullie, dat blijkt wel.
    Wij hebben het nieuwe jaar ingeluid in Leuven op de grote markt met een paar dj's en daarvoor lekker Indiaas gegeten...
    Geniet van jullie avontuur, de warmte, de leuke ontmoetingen...
    Wel jammer dat we de foto's niet kunnen zien, komt wel als jullie terug zijn haha
    XXX Hetty en Robert

• 02 Januari 2014 - 18:35

Marieke:

Hoi lieverds,

Gaaf wat jullie weer mee maken en wij wensen jullie een Gewedig 2014 toe en nog meer mooie reis ervaringen. Geweldig mooie fotos en prachtig verhaal zoals jullie weer locals ontmoet hebben.

Grtz de boomstronkjes

• 03 Januari 2014 - 13:02

Nicole:

Hoi Petra en Ivo,
    Ik heb zo juist genoten van jullie foto's! Pracht natuur, schattige lama's en originele plaatjes!
    Genieten jullie maar verder! Ik wacht op het volgende bericht!
    Groetjes van Nicole

• 04 Januari 2014 - 11:13

Pap En Mam:

Hoi Ivo en Petra,
    Wat is dat een mooi bergachtig land! Lijkt ons schitterend om daar te wandelen. Geweldige foto's!
    Geniet lekker van jullie vrije tijd, uitstapjes en vooral het weer. Wij verlangen ook al weer naar de zon.
    Liefs uit het miezerige Maastricht.
    xxx pap en mam.

• 04 Januari 2014 - 16:35

Diana Albersen:

Hi Hi,

Wat een pech om vast te komen zitten in het zand, echt balen en dan ook nog zoveel te moeten betalen... echt niet leuk! Ik heb de foto's bekeken en zo te zien hebben jullie het echt geweldig samen, dat is pas genieten.

Have fun

kiss kiss Diana

• 29 Januari 2014 - 13:54

Anke:

Beste Petra en Ivo,
    Het is altijd genieten van jullie reisverslag.
    Jullie maken wel veel mee...niets voor mij!
    Mooie reis verder!
    Groetjes Anke