PANAMA & COSTA RICA - Reisverslag uit León, Nicaragua van Petra en Ivo - WaarBenJij.nu PANAMA & COSTA RICA - Reisverslag uit León, Nicaragua van Petra en Ivo - WaarBenJij.nu

PANAMA & COSTA RICA

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra en Ivo

04 April 2014 | Nicaragua, León

Reisroute Panama: Panama stad - Santa Fé -Boquete en omgeving.
Reisroute Costa Rica: Uvita -Liberia - Chimurria -Caño Negro - Arenal - Poas - Herradura - Carara NP - Chimurria - Tenorio NP - los Ahogados - Santa Rosa NP - Liberia

Hallo lieve lezers,

Daar zijn we weer! Deze keer een reisverslag over Panama en Costa Rica, twee buurlanden in Centraal Amerika. Twee landen met veel overeenkomsten, maar toch ook veel verschillen. Hoewel Costa Rica het, naar onze mening, wint van Panama qua natuurschoon.......wint Panama qua puurheid. Door de bouw van het panama kanaal is er een hele grote middenklasse. Panama hoeft hierdoor niet te leven van het toerisme. En dát is heel duidelijk te merken. Het toerisme staat nog in de kinderschoenen, in tegenstelling tot buurland Costa Rica. Gelukkig zijn er ook nog "onaangetaste" plekken te vinden in Costa Rica. Een auto huren is hierbij wel een must. Een 4x4 wel te verstaan, maar nergens ter wereld zagen we zó'n slechte wegen als in Costa Rica. Zo gezegd, zo gedaan. Onderweg zagen we pittoresque dorpjes, prachtige watervallen (waar je vanaf kunt glijden), jungle, dry forest, cloud forest, regenwoud, vulkanen, meren, verlaten stranden, gekleurde vogels, verschillende soorten apen en zélfs krokodillen.

In Panama zagen we ook veel natuurschoon, maar maakten we ook veel grappige dingen mee. Zo zagen we in de bus een goedlachs oud omaatje een grote zak spekjes achter elkaar opeten. Maar we hadden geluk: wij kregen er ook nog eentje :-) Tijdens een andere busrit kregen we vreemde vruchten aangeboden die wij niet zo lekker vonden. Later bleek dit de cashew vrucht te zijn (waarvan je de vrucht niét moet eten) In een vrij afgelegen gebied kwamen we aan bij een hotel. Ivo vroeg in z'n beste spaans of er nog een kamer vrij was. "Je mag het ook in het nederlands vragen hoor, is misschien wat makkelijker". De eigenaar bleek nederlands te zijn. Hoe leuk! In een ander hotel werden we bij aankomst omhelsd en gekust door de eigenaresse. Ivo kreeg tijdens ons verblijf een serenade.... en ik later ook. Ze bleek erg overtuigd van haar zangkunsten. "Hello, how are you? Bye.", starende ogen, zwaaiende kinderen of even handjes schudden. Door veel mensen werden we spontaan begroet.

Kortom: twee absoluut fascinerende landen. Hieronder de link naar de foto's.

Link foto's Panama:

Link foto's Costa Rica: https://picasaweb.google.com/Petra.Elie/CostaRica2014

Tot de volgende keer!

P.S. Een berichtje achterlaten = leuk :-)

Ivo & Petra.

• 04 April 2014 - 09:20

Marieke :

Wauw geweldig! Wat een avontuur weer. Gave foto's!

• 04 April 2014 - 10:35

Hetty:

Wat een prachtige natuur in Costa Rica, zoveel mooie dieren, watervallen, stranden...
    Wat moeten jullie genoten hebben daar!
    Panama is ook niet mis.... Bedankt weer voor jullie reisverslag, zo heerlijk om te lezen en bekijken!
    Liefs Hetty en Robert

• 04 April 2014 - 11:34

Nicole Candel-Jansen:

Hallo Petra en Ivo,
    Leuk om weer iets van jullie te lezen en vooral te zien. Ik heb weer genoten van jullie pracht foto's! Ik word er jaloers op als ik ze zie. Wat zullen jullie genieten! Wat 'n totaal andere wereld dan hier op 't moment! Kun je je niet voorstellen!! Eén foto vond ik geweldig: die van de skyline van Panama met de kleurrijke vissersbootjes op de voorgrond! Wat 'n tegenstelling. Die slechte wegen (nou ja, dikkekeienbaan) daar heb je wel een forse stevige 4W-drive voor nodig. John en Yannic zouden dát nu juist dé uitdaging vinden! Ivo ook???
    Bedankt weer voor jullie verslag met foto's en geniet weer verder van elk moment in Midden-Amerika.
    Heel veel groetjes van Nicole.

• 04 April 2014 - 11:45

Pap En Mam:

We kunnen niets anders zeggen dan mooie natuurfoto's. Wat een grappig aapje! Wel oppassen Ivo met al die rotsen en watervallen. Geniet fijn verder van al het mooie dat jullie tegenkomen.
    Liefs, pap en mam.

• 04 April 2014 - 17:32

Wil & Said:

Ziet er weer schitterend uit. Leuk Ivo ook weer even gezien te hebben via skype Roel vond het ook erg leuk zijn broer weer even gesproken te hebben. Genietse verder!!!
    Liefs Wil & Said

• 04 April 2014 - 23:03

Marie-A.:

Hallo Petra en Ivo,

Jullie hebben daar de tijd van je leven en genieten! Heerlijk! Wat een bijzonder mooie foto's weer. Daar geniet ik dan weer van! Ik kijk alweer uit naar het volgende reisverslag met foto's.
    Veel groetjes!
    Marie-A.

• 05 April 2014 - 11:25

Patrick:

Hee Petie en Ivo,

ik hoef niet te vragen hoe het met jullie gaat als ik de foto's zie. Je ziet dat "het geleefd worden" van jullie is afgevallen... Mooie foto's van de natuur, daar houd ik wel van. Veel plezier nog en tot de volgende etappe. Greetz!

• 05 April 2014 - 16:17

Anke:

Beste Petra en Ivo,
    Natuur, avontuur, puur...
    Genieten dus van alle indrukken
    en ik geniet een beetje mee.
    Groeten van Anke

• 06 April 2014 - 19:34

Diana:

Hi Peet en Ivo,

Het is ons eindelijk gelukt om de foto's te downloaden....pffff (ik had bijna je moeder gebeld om bij haar de foto's te komen bekijken!!).
    Weer prachtige foto's vooral die met de krokodillen en jullie op de scooter hi hi.
    Veel plezier nog samen.
    dikke kus, André en Diana