NICARAGUA & EL SALVADOR - Reisverslag uit Gracias, Honduras van Petra en Ivo - WaarBenJij.nu NICARAGUA & EL SALVADOR - Reisverslag uit Gracias, Honduras van Petra en Ivo - WaarBenJij.nu

NICARAGUA & EL SALVADOR

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra en Ivo

02 Mei 2014 | Honduras, Gracias

Reisroute Nicaragua: Granada - León - Matagalpa & omgeving - Esteli

Reisroute El Salvador: San Salvador - Suchitoto - Ilobasco - Alegria - Libertad - Conceptión de Ataco - Santa Ana - San Salvador

Vanuit het prachtige Costa Rica zijn we lopend (!) de grens over gegaan naar Nicaragua. Nicaragua is na Haïti het armste land van midden Amerika. We zagen veel straatkinderen, vaak op blote (zwarte) voeten en behoorlijk wat zwervers/bedelaars. Nicaragua was qua natuur niet het mooiste land dat we gezien hebben, maar de steden en cultuur zijn absoluut de moeite waard. Vooral het koloniale stadje León vonden we helemaal te gek. We zijn er een hele week gebleven! Net buiten León is overigens de enige plek ter wereld waar je kunt vulkaan-boarden. Juist. VULKAAN-BOARDEN. Je raadt het waarschijnlijk al. Uíteraard moest Ivo dit meegemaakt hebben. Roetsssjjjj, op een vulkaanhelling van 45 graden naar beneden. Mwah, ik hield het op een middagje zwemmen/bloggen/nageltjes lakken.

In Nicaragua besloten we ook nog een trail te lopen. De tocht verliep aanvankelijk goed, totdat er opeens een paniekerige man op het pad verscheen. Hij maakte gebaren en sprak zeer snel spaans, waardoor we hem niet konden verstaan. Doordat hij zo emotioneel reageerde, besloten we om te keren. Later werd duidelijk wat er aan de hand was: het hoogste punt van de trail stond in brand. Het is ons nog steeds een raadsel waarom we bij de ingang van de trail gewoon door mochten lopen. Later kwam ik ook nog lelijk ten val. Resultaat: een gigantisch blauwe heup. Een paar dagen manke Nelia.

Nog meer spanning en sensatie in Nicaragua: in een van de hotels hadden we duidelijk de prijs per nacht afgesproken. Bij vertrek werd er ineens een aanzienlijk hoger bedrag berekend. Uiteraard weigerden we dit te betalen. De poort van het hotel werd op slot gedaan.....en wij zaten gevangen. Na enige tijd wachten arriveerde de politie en werden we meegenomen naar het politiebureau. Lees: ouderwets kantoor met een typmachine uit de 2e wereldoorlog. De agent wilde een proces verbaal opmaken, maar het werd een welles-nietes verhaal en liet ons allen weer gaan. Ik kon het niet laten om de bazin nog één handkusje toe te werpen! ;-)

Vanuit het kleurrijke Nicaragua zijn we weer lopend (!) de grens over gegaan naar buurland El Salvador, het minst bezochte land van midden Amerika. Ik heb nog nooít in 2 weken tijd zóveel pistolen en geweren gezien. Overal staan beveiligers gewapend, mét de hand op de trekker. Dit geeft aan hoe gevaarlijk het land kan zijn. Ook wij hebben ondervonden hoe gevaarlijk het land kan zijn. Na een middagje in de stad, besloten we een taxi terug te nemen naar het hotel (vanwege Pasen reden er geen bussen meer). De taxi stopte ineens in een zijstraat met de melding dat de remmen kapot waren. We moesten overstappen in een andere auto. De taxi ging er, zonder geld te vragen, snel vandoor....... De chauffeur van de andere auto deed zich zeer vriendelijk voor, maar helaas....ons belletje was al gaan rinkelen. De auto bleek geen officiele taxi. We bedachten ons geen seconde en namen de benen. Leuk weetje: deze taxi deelden we met de enige andere toeristen die we tegenkwamen in El Salvador. Het bleken nederlanders.....én familie van een bekende. It's a small world!

Na een week San Salvador besloten we een auto te huren. We hebben het hele land doorkruisd. Gelukkig was het binnenland minder gevaarlijk. Toch zagen we ook in de kleinste dorpjes nog gewapende mannen. Heel bizar! Wij vonden El Salvador heel interessant. Omdat er maar zelden westerse toeristen komen zijn de mensen nog heel puur. Ze zijn zonder uitzondering erg vriendelijk en hebben allemaal een gereserveerde nieuwsgierigheid. "Hello mister!" of "Hello, bye!" hoorden we dan ook regelmatig. Wat ons ook opviel: er rijden in El Salvador bijna geen auto's (de hoofdstad is hierop een uitzondering). Een auto bezitten is hier luxe. We schrokken sowieso erg van de verschillen tussen arm en rijk. Zo zagen we grote, ommuurde villawijken, maar ook "huizen" gemaakt van stukken golfplaat en/of plastic zeil. In het regenseizoen moet dit helemaal verschrikkelijk zijn. En dan niet te denken aan de slechte hygiene. Het zet je wel weer met beide beentjes op de grond! Wat hebben wij het in NL toch goed......

Link foto's Nicaragua: https://picasaweb.google.com/Petra.Elie/Nicaragua2014

Link foto's: El Salvador:

Veel liefs,

Ivo & Petra.

PS1 Nog bedankt voor alle felicitaties voor Ivo's verjaardag.

PS2 Tevens een bedankje voor alle leuke berichtjes op deze site....mam, pap, Wil, Shahir, Hetty, Diana, Nicole (en anderen), bedankt!

• 02 Mei 2014 - 07:04

Heleen:

Wat een verhalen!!! Aan avontuur ontbreekt het niet he! Ook weer hele mooie foto's. Xxx

• 02 Mei 2014 - 09:22

Ingeborg:

Waw, wat een ervaringen weer ! Die neemt niemand jullie ooit meer af ..... Geniet nog van deze schitterende reis. x ingeborg

• 02 Mei 2014 - 14:44

Nicole En John:

Hallo Petra en Ivo,
    Met plezier hebben we jullie avontuurlijke verhalen weer gelezen. Je maakt wat mee op zo'n reis! Gelukkig loopt alles weer goed af. Het feit dat jullie zoveel gewapende mensen zagen rondlopen zegt genoeg over de veiligheid in deze Z-Amerikaanse landen. Petra, ik schrok even toen ik las dat je flink op je heup gevallen bent en een flinke blauwe plek eraan had overgehouden. Gelukkig is het je beter afgegaan dan mij in Praag!! Let toch maar op! De foto's zijn ook weer mooi, sprekende beelden van de ook Spaanse invloed.
    Geniet maar weer! Dat doen wij hier nu ook, want het begint een heerlijk gevoel te geven nu altijd vakantie te hebben en vaker zomaar weg te kunnen gaan als we zin hebben en het mooi weer is. Zalig!
    Heel veel groeten van Nicole en John.

• 02 Mei 2014 - 15:55

Wil & Said:

Dat zijn weer interessante verhalen en mooie foto's!
    We hebben er weer van mee mogen genieten.
    Liefs Wil & Said xxx

• 02 Mei 2014 - 19:13

Pap En Mam:

Mooie hotelletjes, lekker eten, zo kan die wel weer! Maar wat een mooie natuur en cultuur. Gelukkig zijn jullie goed bereisd zodat jullie vlug merken dat iets niet klopt. De mooie dingen die jullie gezien hebben zullen jullie nooit meer vergeten. Schitterende foto's!!!
    Geniet lekker verder van al het mooie tijdens deze wereldreis.
    xxx mam en pap.

• 03 Mei 2014 - 19:33

Marieke:

Wauw amazing wat mooi weer zeg!!
    De natuur de dieren prachtig!!
    Enne die avonturen die jullie weer beleven geweldig mooi en spannend!!
    Heerlijk om weer mee te mogen lezen en zo een beetje mee te reizen met jullie.

Kan niet wachten op het nieuwe deel van jullie avontuur.

Veel liefs van ons!!

En jullie genieten

• 04 Mei 2014 - 14:57

Marie-Anne:

Hallo daar!
    Wat een avonturen beleven jullie allemaal! Wat leven wij dan in een "veilig" land. (Ook niet altijd, maar toch niet te vergelijken met wat jullie daar beleven.)
    Het is net of ik een spannend boek ben aan het lezen en voor jullie is het reality, met ook nog eens prachtige foto's erbij. Ik geniet ervan en kijk alweer uit naar jullie volgende reisverslag.
    Groetjes, Marie-Anne.

• 07 Mei 2014 - 16:35

Diana:

Jeetje, best wel eng dat akkefietje in Nicaragua dat de hoteldeur op slot werd gedaan en jullie mee moesten naar het politiebureau.... Ze dachten natuurlijk een paar naïeve toeristen af te kunnen zetten! hi hi lekker niet gelukt....

kiss kiss, Diana

• 21 Mei 2014 - 13:03

Joke:

Lieve Petra en Ivo wat ontzettend leuk dat ik jullie reis weer kan volgen, en wat hebben jullie weer ontzettend leuke plaatjes geschoten.als ik jullie zo zie krijgen wij ook wel heel veel zin om weer op vakantie te gaan.Door Leen zijn ongeluk hebben we dat wel verdiend en er gebeurde ook van alles om heen wat niet echt leuk is en was.
    Maar aankomende juni hopen wij weer heerlijk naar Portugal te gaan en daar heerlijk te gaan genieten.
    Meis geniet verder samen met Ief en de hartelijke groetjes van ons. xxx